MOS met Gloobje!

MOS met Gloobje!

vrijdag 18 oktober 2013

Gloobje op bezoek

 
16 oktober 2013
 
Jongeren keren het klimaat!
Een lokaal geteelde appel als snack!
 
Beste ouder
 
Onze school heeft oog voor de toekomst van onze planeet.
Daarom neemt zij deel aan de GoodPlanet actions. GoodPlanet actions daagt alle kinderen uit om in actie te schieten voor een goed leven op een goede planeet voor iedereen .
Dit schooljaar zetten we ons vijf keer in om via een eenvoudige inspanning de productie van broeikasgassen te verminderen.
Heel wat andere scholen stellen op hetzelfde moment dezelfde symbolische daad. Met hoe meer we zijn, hoe groter het positieve effect op ons klimaat. Meer informatie over deze campagne vind je op
www.goodplanet.be  .
Op woensdag 16 oktober bezoekt Gloobje onze school. Gloobje schenkt dan ieder kind een lokaal geteelde appel.
 
Het is dus niet nodig om je kind van fruit te voorzien op deze fruitdag!
Gloobje ,de wereldreiziger ,  is onze schoolmascotte. Doorheen zijn reizen merkt hij dat er heel wat mis gaat in de wereld! Hij leert ons zorg te dragen voor de hele gloob of wereld .
       Waarom een lokaal geteelde appel?   
 
 
Onze dagelijkse voedingsmiddelen komen van over de hele wereld. Bijvoorbeeld de mandarijntjes die we in deze periode van het jaar zo graag eten. Meestal komen die met de vrachtwagen vanuit Spanje ons land binnen. Ze legden 1900 km af en zijn verantwoordelijk voor de uitstoot van heel wat CO², vooraleer ze in onze handen terechtkomen.  Het vervoer van voedingsmiddelen, net als het vervoer van andere consumptiegoederen, draagt bij tot de opwarming van de aarde. De consumptiekeuze die we dagelijks maken heeft een invloed op het klimaat.  Als je voor lokaal geteeld fruit kiest, is dat in het voordeel van ons klimaat!
 
Met vriendelijke groeten,
De directie en het leerkrachtenteam 
 
 

 

dinsdag 14 mei 2013

Fietsbellenconcert

Hallo allemaal

Deze keer ben ik er wel geraakt hé!
Ik mocht meerijden met een lieve juf in een fietskar.
Tof hoor!

Op de speelplaats maakten jullie wel een hels kabaal.
Amai was me dat een concert van fietsbellen, toeters en ...
Daarna zongen jullie ook nog eens het lied voor het klimaat.

Adios
Groetjes Gloobje

Created with flickr slideshow.

vrijdag 22 maart 2013

Wereldwaterdag

Hallo allemaal

Nu heb ik toch wel de boot gemist zeker ...
Ik kon er jammergenoeg niet bij zijn op de wereldwaterdag.
Maar ik zag jullie foto's en las de verhalen via de mailtjes die ik gekregen heb.
Alle kinderen hadden emmertjes, gieters en flessen meegebracht.
Er werd een wandeling gemaakt van bijna 6 km.
Dat is de afstand die sommige kinderen dagelijks moeten afleggen om drinkbaar water te halen.
Met gevulde emmertjes terug  naar school wandelen was wel wat lastig hoorde ik.
Maar de grote regenton raakte toch tot de rand toe gevuld.
Dat water werd gebruikt voor jullie eigen kiwiplantage te begieten.
Wauw, goed gedaan hoor Pius X!
Ondertussen ben ik op zoek gegaan naar een milieuvriendelijk vervoermiddel.
Want dat moet voor jullie volgende actie!

Adios!
Groetjes Gloobje


Created with flickr slideshow.

vrijdag 15 februari 2013

Mailtjes

Hey lieve vriendjes

Ik ben nog steeds op wereldreis!
Ik ben blij dat de kinderen van Pius X mij niet vergeten zijn.
Ik kreeg onlangs een heleboel mailtjes.
Mijn mailbox stroomde bijna over!
Binnenkort kom ik weer naar jullie school.
Ik heb gehoord dat jullie meedoen met de Wereldwaterdag met een Walk voor Water!
Daar wil ik wel bij zijn.
Tot dan!

Adios!
Groetjes GLOOBJE

vrijdag 7 december 2012

Op reis ...

Dag beste vriendjes, Brrrr, het wordt hier toch wel koud in België. Na het fantastische slot van jullie project en de GLOOB fanfare, heb ik ook nog mogen kennismaken met Sinterklaas. Maar nu vertrek ik toch wel weer op reis. Ik hoop dat jullie mij niet vergeten en af en toe een mailtje sturen! Tot mails ... Adios! Groetjes Gloobje

donderdag 6 december 2012

Sinterklaas

Dag Sinterklaasje, daaag, daaag, daaag ...

 
 
's Morgens 6 december daar lag naast mijn bed ... een mooie blauwe pet.
Die was van Zwarte Piet!!!!!
Ik ben dan maar vlug naar Pius X gegaan want daar kwamen Sint en Piet op bezoek.
Gelukkig heb ik Piet gevonden en heb ik zijn pet terug kunnen geven!
 
 
Ik hoorde ook dat er op Pius X een actie was.
De kinderen brachten een stuk speelgoed mee en konden met elkaar ruilen.
Wat overbleef werd geschonken aan "Toontje" (een organisatie voor kansarmen)
Een mooi gebaar om speelgoed een tweede kans te geven.
 
 
Bravissimo!
Groetjes Gloobje