MOS met Gloobje!

MOS met Gloobje!

maandag 11 februari 2019

dikke truiendag




Veel lachende gezichtjes op Pius X op dikketruiendag! Kinderen kwamen aan met toeters en bellen, grote zakken vol kleren en pronkten met hun zelfgebreide trui! De kinderen van het 5de leerjaar daagden de andere leerlingen uit met 5 opdrachten en zetten zich 's morgens ook in aan de poort om te tellen en kinderen aan te moedigen! De mama's en oma's haalden hun breinaalden boven en toverden maar liefst 73 truien! Daarnaast verzamelden we 280 warme kledingstukken, 192 bordjes met "Ik stap/rij voor het klimaat" en 62 mooi versierde fietsen! Tenslotte liep elke leerling zich warm en deed mee aan one mile a day! Het is duidelijk dat onze leerlingen en ouders begaan zijn met onze toekomst en het klimaat! We sloten de dag af met een fijne klimaatdans en... 5 sterren! Bedankt aan iedereen!



vrijdag 1 februari 2019

voorbereiding dikke truiendag: fata climata!

Fata climata! 

Het 5de leerjaar van basisschool Pius X Destelbergen maakt deel uit van de klimaatbende.  Op 11 februari is het dikke truiendag.  Na een brainstorm in de klas kwamen we tot 5 uitdagingen voor de school.  Zullen de kinderen hun steentje bijdragen en zal Pius X een 5-sterrenschool worden?  De kinderen van 5L gaan er alvast voor!


Als voorbereiding maakten we kaartjes in de klas om aan onze fiets of boekentas te hangen. Wij fietsen of stappen voor het klimaat! Voor de dikke truiendag zagen we al enthousiaste leerkrachten en kinderen. Wij gaan voor de 5 sterren!


Om de mensen extra warm te maken voor dikke truiendag proberen de kinderen van het vijfde leerjaar de schoolpoort in een warm en kleurrijk jasje te stoppen om aandacht te hebben voor het klimaat!



vrijdag 18 januari 2019

Haal het plastiek uit de oceaan!




Vrijdag 18 januari gingen we met onze micro op stap op de speelplaats. We stelden volgende vraag aan de leerlingen van de school: "Weet jij wat plastic soep is?" We legden de gevolgen uit van afval en plastic in de natuur en oceanen... Tenslotte eindigden we de speeltijd met een flashmob: Haal de plastic soep uit de oceaan! Vele kinderen van andere klassen begonnen spontaan mee te dansen!




vrijdag 11 januari 2019

milieurapporten klassen

Naar aanleiding van de bende van de vos deed het vijfde leerjaar in onderzoek in de verschillende klassen. Met de milieukoffer van de gemeente gingen we zuurstof, temperatuur, ... gaan meten in elke klas. Na de kerstvakantie brachten we verslag uit. We gaven energietips mee om het nog beter te doen en gaan voor nog meer groene gezichtjes! 

dinsdag 11 december 2018

pretparken bouwen met aandacht voor het milieu

De klimaatvosjes en lamacorns van Pius X hebben in groepjes een pretpark ontworpen met aandacht voor groene energie. Windmolens op de top van een achtbaan, zonnepanelen, een hotel met op de top een windmolen die alle bezoekers van stroom voorziet, elektrische wagentjes en een bliksemvanger die het pretpark een volledig jaar van stroom voorziet! Er was ook aandacht voor een groene omgeving en veel bloemen!  Wij zijn fier op onze klimaatbende!




maandag 10 december 2018

energie op school

De klimaatvosjes en de MOSLamacorns van Pius X kropen in de huid van energiedetectives om energievreters in de klassen op te sporen. Met behulp van de meetinstrumenten van de energiekoffer gingen we na hoe warm het in de klassen is, of er goed geventileerd wordt, of er verdeelknoppen zijn, hoeveel licht er is en hoe de klas zelf omgaat met energie besparen. Hieruit zullen later acties vloeien. In de klas deden we ook proefjes rond elektriciteit en energiezuinige lampen. We speelden ook een spel van de energiedoos waarbij we in groepjes een stad moesten voorzien van energie en besparingsmaatregelen. We maakten nogmaals kennis met hernieuwbare en niet-hernieuwbare energie, een degelijk netwerk, energieopslag en de voordelen van energiebesparing.





dinsdag 4 december 2018

de bende van de vos: elektriciteit en energie

Vandaag kwam de preventieadviseur van de scholengemeenschap, meester Frederik, vertellen over elektriciteit en energie.
We hebben nu een beter zicht op hoe elektriciteit gemaakt wordt en op de voor- en nadelen van energiebronnen.



Bovendien gingen we na welke de grote verbruikers zijn op onze school en wat sluipverbruik is. Er hangen buislampen in onze klas, een goede keuze, maar ook dit kost 1 euro per dag om te laten branden. Als we dit vermenigvuldigen met het aantal klassen en aantal schooldagen beseffen we dat dit een hoog verbruik is en veel kost.

Nu zullen we zelf op onderzoek gaan en kijken welke acties we kunnen ondernemen om het energieverbruik te verminderen.